Potwierdzenie subskrypcji newslettera – czy warto stosować double opt-in?

Porady
Dodano 08.05.2024

 

Double opt-in? Jesteśmy na TAK! Sprawdź dlaczego!

E-mail marketing odgrywa kluczową rolę w strategii marketingowej wielu firm. Dzięki niemu można efektywnie komunikować się z odbiorcami, dostarczając im wartościowe treści, oferty oraz informacje o produktach lub usługach. Jednak aby ten sposób komunikacji był skuteczny i zgodny z regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych, konieczne jest uzyskanie zgody na wysyłanie newsletterów.

Często stosowaną formą potwierdzenia subskrypcji jest model double opt-in, dzięki któremu można uniknąć niezamierzonego przesyłania wiadomości do osób, które nie wyraziły na to zgody, co przyczynia się do budowania autentycznej i wartościowej bazy subskrybentów.
 

Single opt-in a double-opt-in – różnice

Single opt-in to metoda subskrypcji, w której użytkownik wpisuje swój adres e-mail w formularzu na stronie internetowej lub w aplikacji, a następnie automatycznie zostaje dodany do listy subskrybentów. Nie ma dodatkowego kroku potwierdzania subskrypcji ze strony użytkownika.

Double opt-in to bardziej “rygorystyczna” metoda subskrypcji. Użytkownik wpisuje swój adres e-mail w formularzu, a następnie otrzymuje e-mail z prośbą o potwierdzenie subskrypcji. W mailu znajduje się zazwyczaj przycisk/link, który użytkownik musi kliknąć, aby potwierdzić chęć otrzymywania wiadomości e-mail. Dopiero po tym kroku zostaje dodany do listy subskrybentów.

 

Zapis do newslettera – aspekt prawny

Aby kierować działania e-mail marketingowe do danego odbiorcy, musimy posiadać na to jego zgodę. Art. 10 ust.1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną stanowi, że zabronione jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej do konkretnego odbiorcy, który jest osobą fizyczną, za pomocą środków elektronicznej komunikacji, w szczególności e-maila. 

Zarówno Rozporządzenie RODO, jak i ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 roku, określają zasady dotyczące wysyłki newsletterów. Chociaż nie nakładają one obowiązku korzystania z modelu double opt-in, to omawiają konsekwencje wysyłania niezamówionych informacji handlowych oraz możliwe kary za naruszenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

Choć stosowanie modelu double opt-in nie jest obowiązkowe z prawnego punktu widzenia, to jest zalecane, szczególnie w kontekście przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych. Double opt-in zapewnia dodatkową warstwę weryfikacji i autentycznego potwierdzenia chęci subskrypcji, co pomaga uniknąć przypadkowego lub nieuprawnionego dodawania adresów e-mail do listy mailingowej.

 

Jak powinna wyglądać wiadomość double opt-in?

Wiadomość double opt-in powinna być klarowna, zawierać istotne informacje i być łatwo zrozumiała dla odbiorcy. Na co zwrócić uwagę?

Temat powinien jednoznacznie wskazywać na cel wiadomości, czyli proces potwierdzania subskrypcji. Przykładowo może on brzmieć: "Potwierdź subskrypcję newslettera".

Opisz w zwięzły sposób, dlaczego odbiorca otrzymuje ten e-mail i czego od niego oczekujesz, np. "Aby potwierdzić subskrypcję, kliknij w poniższy link".

Umieść wyraźny, widoczny link, który umożliwi subskrybentowi aktywację subskrypcji. Może on mieć formę przycisku, który będzie rzucał się w oczy od razu po otwarciu wiadomości. 

Wiadomość double opt-in ma na celu potwierdzenie subskrypcji newslettera przez odbiorcę, Nie rozpraszaj zatem jego uwagi dodatkowymi informacjami, grafikami czy linkami. 

Podaj dane kontaktowe, w przypadku gdyby odbiorca chciałby się skontaktować z Tobą w sprawie subskrypcji lub innych pytań.

Daj subskrybentowi możliwość bezproblemowego wycofania zgody na otrzymywanie wiadomości e-mail. Możesz to zrobić na przykład poprzez umieszczenie na końcu wiadomości następującej informacji wraz z linkiem do wpisu:

“Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie. Kliknij tutaj, jeśli nie chcesz otrzymywać od nas wiadomości”. Z perspektywy użytkownika, zarówno proces rezygnacji z newslettera, jak i zapisu do niego, powinien być równie łatwy i intuicyjny.

 

Double opt-in – korzyści i zagrożenia

Redukcja błędnych adresów

Double opt-in pomaga w eliminacji błędnych lub fałszywych adresów e-mail, ponieważ tylko osoby z dostępnym i poprawnym adresem mogą potwierdzić subskrypcję.

Zgodność z przepisami o ochronie danych

Double opt-in jest bardziej zgodny z regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych, takimi jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO/GDPR), które wymagają wyraźnej zgody na przetwarzanie danych.

Lepsza jakość listy subskrybentów

Lista subskrybentów uzyskana za pomocą double opt-in jest zazwyczaj bardziej autentyczna i wartościowa, co prowadzi do wyższego zaangażowania odbiorców.

Wolniejszy wzrost listy subskrybentów

Model single opt-in często prowadzi do szybszego wzrostu listy subskrybentów, ponieważ nie wymaga od użytkownika dodatkowej akcji, jednak może też spowodować większą liczbę nieprawidłowych lub niezaangażowanych odbiorców.

 

Podsumowując, wybór między single opt-in a double opt-in zależy od strategii marketingowej i priorytetów firmy. Double opt-in zapewnia wyższą jakość listy subskrybentów i jest bardziej zgodny z przepisami dotyczącymi ochrony danych, ale może mieć mniejszą szybkość wzrostu. Chcesz wdrożyć model double opt-in w swojej firmie i podnieść skuteczność swojego e-mail marketingu? Skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści chętnie Ci w tym pomogą!

autor artykułu

Julia Koniarz

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.